0

Koncerty kameralne w Wilanowie: “Eine Kleine Nachtmusik, czyli MOZARTKUGELN dla każdego”

06 września 2020 17:00 (niedziela)

Cykl: Koncerty kameralne w Wilanowie

KONCERT  |  Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna cykl koncertów w przepięknych wnętrzach Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Każda część będzie dedykowana innemu cenionemu kompozytorowi.

 

Zapraszamy w każdą niedzielę września o godz. 17.00.

Pierwszy koncert, 6 września 2020 r., zatytułowany Mozartkugeln poświęcony będzie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta  (1756 – 1791). W programie znajdą się następujące utwory: Divertimento F-dur KV 138, Divertimento D-dur KV 136, Eine Kleine Nachtmusik KV 525 oraz Missa Brevis KV 275 w wykonaniu muzyków Musicae Antiquae Collegium VarsovienseMarcina Sochana – I skrzypce, Natalii Moszumańskiej – II skrzypce, Anny Wieczorek – altówka, Katarzyny Cichoń –  wiolonczela, Krzysztofa Maroska – pozytyw

Występ uświetni Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza.

Koncerty kameralne w wykonaniu muzyków MACV to możliwość poznania bardzo szerokiego spektrum repertuarowego, od renesansowej polifonii zaczynając a na muzyce dojrzałego romantyzmu, kończąc. Jest to też niepowtarzalna okazja, aby lepiej poznać indywidualne umiejętności poszczególnych muzyków grających na co dzień w jednej z wiodących polskich orkiestr instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Samo pojęcie muzyka kameralna jest niezwykle szerokie. Nazwa pochodzi z włoskiego: da camera czyli

 „do komnaty, pokoju” i początkowo określano nią muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Ze względu na swój intymny charakter muzykę kameralną określa się mianem „muzyki przyjaciół”. Przez ponad 100 lat kameralistyka była grana głównie przez muzyków amatorów w ich domach, a nawet dziś, gdy kameralistyka przeniosła się z domu do sali koncertowej, wielu muzyków, amatorów i profesjonalistów, nadal uprawia kameralistykę dla przyjemności. Granie muzyki kameralnej wymaga specjalnych umiejętności, zarówno muzycznych, jak i towarzyskich, różniących się od umiejętności niezbędnych do gry solowej czy symfonicznej.

W cyklu Koncerty Kameralne w Wilanowie usłyszymy między innymi mistrzów renesansowej polifonii, sonaty barokowe, klasyczne tria i kwartety, zarówno smyczkowe, jak i przeznaczone na instrumenty dęte oraz  divertimenta i koncerty komponowane dla bardziej rozbudowanych zespołów. Podczas wybranych koncertów usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne mistrzów XVIII-wieku.

Missa brevis  B-dur jest ostatnią z 15 małych mszy Mozarta napisanych w salzburskim okresie twórczości, kiedy kompozytor pozostawał na służbie u arcybiskupa Salzburga, księcia Coloredo. Utwór po raz pierwszy został wykonany 22 grudnia 1777 roku w katedrze w Salzburgu po dyrekcją 21-letniego wówczas kompozytora w oryginalnej obsadzie na instrumenty smyczkowe z organami. W latach późniejszych, na potrzeby wykonania mszy w Monachium, Mozart dopisał dopisał jeszcze partię 2 oboi i 2 rogów, jednak dzisiaj usłyszymy kompozycje w pierwotnej – smyczkowej – wersji z towarzyszeniem pozytywu.
Charakterystyczna jest dla mozartowskich małych mszy prostota wypowiedzi i wyjątkowa pogoda ducha przezierająca z dźwięków i fraz płynących z tej zwartej, kilkunastominutowej partytury. Ciekawe, że pozostaje ona niejako w sprzeczności ze stanem ducha kompozytora, który szczerze nie znosił swojej muzycznej służby u arcybiskupa, uważając ją za zniewalającą jego kompozytorskie i koncertowe aspiracje.

Serenada G-dur nr 13 KV 525, znana jako Eine kleine Nachtmusik jest jedną z najbardziej znanych kompozycji Wolfganga Amadeusza Mozarta, napisaną na kwartet smyczkowy. Mozart skomponował ją w 1787 roku w Wiedniu, w tym samym czasie, kiedy pracował nad operą Don Giovanni. Nie są znane dokładne okoliczności powstania dzieła.

 

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast