0

Koncerty kameralne w Wilanowie: “Niebiańska polifonia, czyli sekrety instrumentów basowych”

27 września 2020 17:00 (niedziela)

Cykl: Koncerty kameralne w Wilanowie

KONCERT  |  Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna cykl koncertów w przepięknych wnętrzach Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Każda część będzie dedykowana innemu cenionemu kompozytorowi.

Zapraszamy w każdą niedzielę września o godz. 17.00.

Podczas koncertu 27 września wystąpią muzycy MACV w składzie: Jakub Kościukiewicz (wiolonczela/wiolonczela piccolo), Karolina Szewczykowska (viola da gamba), Justyna Rekść-Raubo (viola da gamba), Anna Cierpisz (wiolonczela), Aleksandra Rybak-Żymła (wiolonczela), Paweł Muzyka (violone).

Koncerty kameralne w wykonaniu muzyków MACV to możliwość poznania bardzo szerokiego spektrum repertuarowego, od renesansowej polifonii zaczynając a na muzyce dojrzałego romantyzmu, kończąc. Jest to też niepowtarzalna okazja, aby lepiej poznać indywidualne umiejętności poszczególnych muzyków grających na co dzień w jednej z wiodących polskich orkiestr instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Samo pojęcie muzyka kameralna jest niezwykle szerokie. Nazwa pochodzi z włoskiego: da camera czyli „do komnaty, pokoju” i początkowo określano nią muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Ze względu na swój intymny charakter muzykę kameralną określa się mianem „muzyki przyjaciół”. Przez ponad 100 lat kameralistyka była grana głównie przez muzyków amatorów w ich domach, a nawet dziś, gdy kameralistyka przeniosła się z domu do sali koncertowej, wielu muzyków, amatorów i profesjonalistów, nadal uprawia kameralistykę dla przyjemności. Granie muzyki kameralnej wymaga specjalnych umiejętności, zarówno muzycznych, jak i towarzyskich, różniących się od umiejętności niezbędnych do gry solowej czy symfonicznej.

W cyklu Koncerty Kameralne w Wilanowie usłyszymy między innymi mistrzów renesansowej polifonii, sonaty barokowe, klasyczne tria i kwartety, zarówno smyczkowe, jak i przeznaczone na instrumenty dęte oraz  divertimenta i koncerty komponowane dla bardziej rozbudowanych zespołów. Podczas wybranych koncertów usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne mistrzów XVIII-wieku.

Koncert „Niebiańska Polifonia” zostanie zaprezentowany przez sekcję wiolonczel i kontrabasów zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Muzycy zagrają na violach da gamba, wiolonczelach, wiolonczelach piccolo i violone. W programie znajdą się wielogłosowe polifoniczne kompozycje europejskiego renesansu i baroku, zarówno oryginalne kompozycje instrumentalne, jak i transkrypcje muzyki wokalnej.

Tradycja gry konsortowej, zapoczątkowana jeszcze w epoce Renesansu, przeniosła się również do Baroku jako jeden z wariantów. Szczególnie popularna była w Anglii, krajach niemieckojęzycznych i muzyce włoskiej. Renesans zdominowany był przez polifonię (muzykę wielogłosową, gdzie każdy z głosów jest równorzędny), która funkcjonowała również w Baroku, obok nowatorskich rozwiązań monodii akompaniowanej i faktury homofonicznej (gdzie jeden z głosów jest nadrzędny, a inne pełnią funkcję akompaniamentu).

Konsort to zespół od trzech do sześciu instrumentów z tej samej rodziny. Uzależnione to było od ilości głosów w utworze. Istniały różne typy tych zespołów:

  • konsorty viol da gamba, (czyli wiol kolanowych)
  • viol da braccio (wiol ramiennych, czyli konsorty skrzypcowe, którego pozostałością jest dziś kwartet czy inne zespoły smyczkowe)
  • konsorty dulcjanów (wcześniejsze formy fagotu)
  • fletów prostych
  • fletów poprzecznych
  • konsorty puzonowe
  • oraz mieszane zwane też po angielsku broken consorts.

Konsort składał się z instrumentów sopranowych, altowych, tenorowych i basowych. Z ciekawostek można przytoczyć, że współczesny kontrabas jest pozostałością po najniższym instrumencie z grupy viol da gamba, zaś wiolonczela to basowa wersja wioli ramiennej (violi da braccio).

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast