0

Koncerty kameralne w Wilanowie: “MOZART – między kameralistyką a symfoniczną transkrypcją”

11 października 2020 17:00 (niedziela)

Cykl: Koncerty kameralne w Wilanowie

KONCERT  |  Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna cykl koncertów w przepięknych wnętrzach Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Każda część będzie dedykowana innemu cenionemu kompozytorowi. Zapraszamy w wybrane niedziele o godz. 17.00 i czwartki o godz. 19.00.

Koncert w wykonaniu muzyków orkiestry
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense:

Grzegorz Lalek – skrzypce
Radosław Kamieniarz – skrzypce
Marcin Stefaniuk – altówka
Anna Wieczorek – altówka
Jakub Kościukiewicz – wiolonczela

W programie:

Kwartet smyczkowy C-dur „Dysonansowy” KV 465
Symfonia g-moll KV 550
(opr. Peter Lichtenthal)

Muzyka pełna jest wspaniałych transkrypcji, odświeżających spojrzenie na uznane arcydzieła. Wielkie  dzieła symfoniczne po kompozytorskich zabiegach aranżerów, przenoszących je – jak to ma miejsce w proponowanym Państwu koncercie – ze wszechświata symfoniki do mikroświata kameralistyki, potrafią zaskakiwać odmienionym obliczem. Wielu znawców zauważa wręcz, że po takim zabiegu często można usłyszeć niuanse, jakie niknęły w  orkiestrowym wydaniu, gdyż transparentność instrumentacji może ukazać z jeszcze większą siłą nieprzemijające piękno Mozartowskiej spuścizny. Jak brzmi słynna Symfonia g-moll w takim wydaniu? Ten koncert to znakomita okazja, aby przekonać się o walorach transkrybowania muzyki, a przy tym wspaniały pretekst, by ponownie wsłuchać się we wspaniałe Mozartowskie frazy, odkrywając kolejny raz ich unikalne piękno.

Koncerty kameralne w wykonaniu muzyków MACV to możliwość poznania bardzo szerokiego spektrum repertuarowego, od renesansowej polifonii zaczynając a na muzyce dojrzałego romantyzmu, kończąc. Jest to też niepowtarzalna okazja, aby lepiej poznać indywidualne umiejętności poszczególnych muzyków grających na co dzień w jednej z wiodących polskich orkiestr instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Samo pojęcie muzyka kameralna jest niezwykle szerokie. Nazwa pochodzi z włoskiego: da camera czyli „do komnaty, pokoju” i początkowo określano nią muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Ze względu na swój intymny charakter muzykę kameralną określa się mianem „muzyki przyjaciół”. Przez ponad 100 lat kameralistyka była grana głównie przez muzyków amatorów w ich domach, a nawet dziś, gdy kameralistyka przeniosła się z domu do sali koncertowej, wielu muzyków, amatorów i profesjonalistów, nadal uprawia kameralistykę dla przyjemności. Granie muzyki kameralnej wymaga specjalnych umiejętności, zarówno muzycznych, jak i towarzyskich, różniących się od umiejętności niezbędnych do gry solowej czy symfonicznej.

W cyklu Koncerty Kameralne w Wilanowie usłyszymy między innymi mistrzów renesansowej polifonii, sonaty barokowe, klasyczne tria i kwartety, zarówno smyczkowe, jak i przeznaczone na instrumenty dęte oraz  divertimenta i koncerty komponowane dla bardziej rozbudowanych zespołów. Podczas wybranych koncertów usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne mistrzów XVII i XVIII-wieku.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast