0

“Crossover, czyli pop w operze”: MARCIN WYROSTEK

13 września 2020 18:30 (niedziela)

Cykl: Crossover, czyli pop w operze

Basen Artystyczny WOK przy ul. Marii Konopnickiej 6

Prowadzenie: Alicja Węgorzewska i Robert Kamyk

Wykonawca: Marcin Wyrostek

Przed Państwem nowy projekt firmowany marką Warszawskiej Opery Kameralnej, czyli operowe spotkanie z muzyką pop w interpretacji znakomitych Artystów.

To cykl koncertów prezentujących najciekawszych twórców, poruszających się na pograniczu klasyki i muzyki popularnej, przekraczających gatunki, stąd – crossover, łączenie z pozoru niemożliwych form muzycznych.

Każdy z koncertów odbywających się na scenie Basenu Artystycznego ma charakter wyjątkowy: publiczność siedząc przy stolikach, staje się nie tylko świadkiem, ale również uczestnikiem wydarzenia. Artyści tworzą intymną relację z Widzami, dlatego każda osoba na widowni ma poczucie, że koncert jest adresowany specjalnie do niej. Cykl Crossover, czyli pop w operze ma pokazać, że w dzisiejszych czasach można z powodzeniem poruszać się w różnych stylach muzycznych i że klasycznie wykształceni artyści traktują muzykę coraz częściej całościowo, dzieląc ją jedynie na dobrą i złą.

Do udziału w projekcie zaprosiliśmy wybitnych artystów, m.in.: wirtuoza akordeonu o bogatej wyobraźni muzycznej – Marcina Wyrostka, Tre Voci – trzech tenorów i  zarazem showmanów o wyjątkowych głosach i osobowościach scenicznych, Bogdana Kierejszę – polskiego Davida Garretta, skrzypka o niebywałej charyzmie i umiejętności nawiązywania więzi ze słuchaczami, Marcina Patrzałka – młodego gitarzystę, który zjawiskową grą podbił serca amerykańskiej publiczności i jurorów America’s Got Talent, Alinę Mleczko – najwybitniejszą polską saksofonistkę, która wprowadzi publiczność w magiczny świat tanga Carlosa Gardela, czy śpiewaka – Plácido Domingo Jr, który ze swoją sztuką idealnie wpisuje się w stylistykę crossover.

Jako pierwszy wystąpi Marcin Wyrostek, który przebojem wszedł na muzyczne salony, brawurowo wykonując znane przeboje w aranżacjach na akordeon. Zwycięzca „Mam Talent”, zdobywca 7 Platynowych Płyt.  Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Jeleniej Górze, Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie akordeonu prof. Joachima Pichury, obecnie wykładowca macierzystej uczelni w Instytucie Jazzu. Członek Amerykańskiego Stowarzyszenia Akordeonistów. Założyciel i lider projektów: Tango Corazon, Coloriage, Music and Dance Show. Producent i wydawca własnych albumów, producent tras koncertowych oraz koncertów galowych (m. in. Filharmonia Narodowa, NOSPR).

Występował na dziesiątkach festiwali muzycznych (m. in. w Opolu i Sopocie), koncertował w kraju i zagranicą, współpracując z wieloma uznanymi dyrygentami (J. M. Florêncio, A. Sztaba, J. Maksymiuk). Pełnił także funkcję kierownika muzycznego wielu wydarzeń telewizyjnych, m. in.: Gala Mistrzów Sportu w Teatrze Polskim w Warszawie w  2012 r., Koncert Kolęd dla TVP 2.

Zapraszamy na spotkanie z jednym z najciekawszych odkryć muzycznych ostatnich lat.

Crossover cieszy się coraz większą popularnością na świecie. Wielu śpiewaków czy instrumentalistów, znanych z wykonywania klasycznego repertuaru, włącza często do programu aranżacje znanych utworów z muzyki popularnej, filmowej, musicalowej, czy nowe kompozycje w stylu pop. Niektórzy decydują się specjalizować w tego typu twórczości. Najlepszym przykładem jest tutaj tenor Andrea Bocelli, który postanowił się skupić przede wszystkim na popularnym repertuarze. Podobnie jest z instrumentalistami. David Garrett, zaczynał jako skrzypek, bardzo wysoko ceniony za interpretacje klasycznego repertuaru, a później świat zachwycił się jego koncertami w stylu crossover. Luka Šulić i Stjepan Hauser, tworzący duet 2Cellos, też zaczynali (z licznymi sukcesami) jako typowo klasyczni wiolonczeliści. Później zdecydowali się wspólnie udowadniać światu, że na wiolonczeli można z powodzeniem wykonywać także bardzo znany i lubiany repertuar. Są też tacy artyści, jak np. Yo-Yo Ma, którzy wciąż specjalizują się w muzyce klasycznej, co nie przeszkadza im poruszać się także w różnych stylach i przekraczać granice. Pierwszym artystą, który zasłynął z repertuaru crossover (mimo, że ten termin jeszcze wtedy nie funkcjonował), był klasycznie wykształcony tenor oraz aktor – Mario Lanza. Jednak erę crossover zapoczątkował wspólny występ trzech słynnych tenorów na zakończenie Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 1990 roku. Luciano Pavarotti, José Carreras i Plácido Domingo, włączając do repertuaru najpopularniejsze utwory muzyki operowej, tradycyjnej i popularnej, wytyczyli nowy kierunek artystom związanym ze światem muzyki klasycznej.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast