0

Warszawska Opera Kameralna jest instytucją muzyczną o ponad 50-letniej historii. Została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego dyrektora naczelnego i artystycznego, Joannę i Jana Kulmów, Zofię Wierchowicz, Andrzeja Sadowskiego i Juliusza Borzyma. Pierwszą premierą sceniczną tego Zespołu była La serva padrona G. B. Pergolesiego, wykonana 4 września 1961 r. Repertuar Opery Kameralnej cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery z powodzeniem wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok.

 

Od 15 października 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we  własnym teatrze mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Siedziba Opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy. 

 

Warszawska Opera Kameralna jest organizatorem wielu festiwali, m. in. Festiwalu MozartowskiegoFestiwalu Oper BarokowychFestiwalu Claudia MonteverdiegoFestiwalu Gioacchina Rossiniego czy  Festiwalu Polskich Oper Współczesnych. W latach 2000 – 2001 zorganizowała obchody 400-lecia opery jako gatunku. Na tym „festiwalu festiwali” wykonanych zostało 57 dzieł scenicznych z różnych epok (w tym 7 premier), począwszy od pierwszej zachowanej w całości opery w historii – Euridice Jacopo Periego, po opery współczesne pisane na zamówienie WOK. W ramach obchodów w Teatrze WOK w Warszawie odbyło się 125 spektakli. Dla uczczenia przyłączenia Polski do UE zorganizowano cykl imprez pod nazwą Oda do Europy, który składał się z festiwali, przedstawień operowych i koncertów prezentujących muzykę 25 krajów Zjednoczonej Europy. W 2011 roku, pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława  Komorowskiego oraz Parlamentu Europejskiego, odbyły się obchody 50-lecia WOK.

 

Sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej jest odbywający się już od ponad 25 lat Festiwal Mozartowski. Zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Jego pomysłodawcami byli współzałożyciel i wieloletni dyrektor WOK Stefan Sutkowski oraz reżyser Ryszard Peryt. Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano – i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego – cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdego roku w Warszawie prezentowane są opery kompozytora, a także jego dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne. Spektakle i koncerty odbywają się każdego roku w czerwcu i lipcu w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w innych, zabytkowych obiektach stolicy. 

 

Warszawska Opera Kameralna prezentuje swój dorobek w Polsce, a także poza granicami kraju, w tym podczas prestiżowych międzynarodowych festiwali muzycznych. Występy objęły dotychczas 16 państw Europy, a także Japonię, Liban, USA i Kanadę.

 

 

Warszawska Opera Kameralna to instytucja kultury, która adresuje do melomanów szeroki wachlarz oferty programowej.

 

Opera

Głównym filarem repertuaru są spektakle operowe wystawiane w teatrze WOK, ze szczególnym uwzględnieniem oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, które stanowią od trzech dekad koronnym repertuar. W repertuarze WOK posiada również opery barokowe (m.in. Jerzego Fryderyka Haendla, Jana Baptysty Lully’ego, Jeana-Philippe’a Reameau), oraz kanon Gaetano Donizettiego i Gioacchino Rossiniego. Odrębną linią repertuarową są opery współczesne komponowane na specjalne zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej (m.in. „Tango” Michała Dobrzyńskiego) oraz premiery zrekonstruowanych dzieł polskich (m.in. „Nowy Don Kiszot”, „Halka” – wersja wileńska, „Die Schwiezerhütte”  Stanisława Moniuszki).

Warszawska Opera Kameralna realizuje cykl wydarzeń artystycznych pod szyldem „Scena młodych” w którym prezentowani są śpiewacy – absolwenci, bądź wręcz studenci uczelni muzycznych. Elementem takiego działania jest towarzyszący Festiwalowi Mozartowskiemu projekt Cafè Mozart – cykl recitali w wykonaniu młodych śpiewaków.

Flagowym przedsięwzięciem Warszawskiej opery Kameralnej jest letni Festiwal Mozartowski. Od 28. lat, na przełomie czerwca i lipca prezentowane są kompleksowo dzieła sceniczne Mozarta oraz jego muzyka symfoniczna, oratoryjna i kameralna. Całość dopełnia każdorazowo oferta dla dzieci.

 

Oferta dla dzieci i młodzieży

Instytucja prowadzi również szeroko zakrojoną działalność edukacyjną, realizowana poprzez specjalną ofertę kierowaną do dzieci i młodzieży (m.in. „Mozart na dzień dobry”, „Mozart-off” oraz Rodzinnych Poranków Operowych). Stanowią ją specjalne adaptacje klasycznych dzieł operowych (m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gioacchino Rossiniego i Gaetano Donizettiego), zredukowane czasowo do form dostępnych percepcyjnie dla młodych widzów (około 60 minut), dopełnione komentarzem i animacją w celu uatrakcyjnienia formy. Zadaniem oferty kierowanej do dzieci i młodzieży jest zarówno edukacja jak i tworzenie potencjalnych przyszłych melomanów – staóych bywalców w WOK.

 

Koncerty

Warszawska Opera Kameralna prowadzi szeroko zakrojoną działalność koncertową w różnych lokalizacjach na terenie Warszawy. Dzieła symfoniczne oraz muzyka koncertująca najczęściej prezentowana jest w Zamku Królewskim w Warszawie oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W roli solistów występują światowej sławy artyści zagraniczni (m.in. Giuliano Carmignola, Charlie Siem, Charles Owen, Alexei Lubimov) oraz Polacy, m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Hubert Rutkowski, Marek Bracha). Specjalności WOK są również estradowe gale operowe z udziałem wybitnych solistów (m.in. Veronica Cangemi) oraz estradowe wykonania dzieł operowych, zarówno klasycznych jak i barokowych (m.in. „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta z udziałem Artura Rucińskiego w Filharmonii Narodowej).

 

Koncerty oratoryjne

Warszawska Opera Kameralna bazuje na orkiestrze, w skład której wchodzą artyści specjalizujący się w grze na instrumentach dawnych specjaliści tzw. HIP czyli wykonawstwa Historycznie Poinformowanego – Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, to zaś w sposób znakomity predysponuje WOK do działalności w obrębie muzyki oratoryjnej. Liczne prezentacje w świątyniach Stolicy (m.in. Kościół seminaryjny, Bazylika Archikatedralna pw. Św. Jana, Bazylika św. Krzyża) oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego weszły na stałe do repertuaru WOK. Najczęściej prezentowane są dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta („Requiem”, „Msza c-moll”, „Vespre solennes de confessore”, „Msza koronacyjna”) Jana Sebastiana Bacha („Pasja wg św. Mateusza”, „Weihnachtsoratorium”) i mistrzów włoskiego baroku (Antonio Caldara „Maddalena ai piedi di Cristo” – nagroda Fryderyk 2018 oraz Feniks 2018). Prezentacje koncertowe (jak choćby Requiem) transmitowane i retransmitowane są przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne.

Zarówno w programach koncertów jak i koncertów oratoryjnych często znajdują się dzieła zapomniane bądź ponownie odkryte, zrekonstruowane na potrzeby Warszawskiej Opery Kameralnej.

 

Muzyka kameralna

Warszawska Opera Kameralna realizuje stały cykl koncertów w Pałacu  Królewskim Jana III Sobieskiego w Wilanowie, w czasie którego prezentowane są dzieła kameralne jak i specjalne transkrypcje form symfonicznych zredukowane do kwartetów i kwintetów smyczkowych oraz arie i pieśni. Wykonywana jest muzyka Fryderyka Chopina, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Dmitrija Szostakowicza, rodziny Straussów. Repertuar naturalnie wpisuje się w kalendarz i współgra z okresem karnawału, Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia, pór roku czy wpisuje się w linię programową festiwali (m.in. Festiwalu Mozartowskiego). Koncerty odbywają się w Sali Białej lub w oranżerii pałacowej.

 

Festiwal Oper Barokowych

Festiwal Oper Barokowych to jedyny w Polsce przegląd muzyki dawnej prezentowanej w wersji scenicznej. Niewystawiane dotychczas nad Wisłą opery barokowe zachwycają wirtuozerią muzyczną i współczesną formą inscenizacyjną, wykorzystującą nowoczesne technologie i multimedia, które przybliżają polskiej publiczności ten zrodzony we Florencji gatunek sztuki muzyczno-wokalnej. Pierwszy festiwal odbył się w 1993 roku i przez kolejne edycje prezentował arcydzieła licznych kompozytorów epoki. W czasie ubiegłorocznej IX edycji zawierającej podtyuł Barok Francuski zaprezentowano operę „Armide” Jeana-Baptisty Lully’ego (współpraca z: Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Centre de Musique Baroque de Versailles), „Pigmaliona” i „Dardanusa” Jeana-Philippe Rameau. Festiwal dopełni koncerty w wykonaniu wybitnej skrzypaczki Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

 

Festiwal Stanisława Moniuszki w Warszawie

Zaplanowany w związku 200. rocznicą urodzin twórcy Narodowej Opery Polskiej – Stanisława Moniuszki festiwal będzie przekrojowa prezentacja jego dzieł scenicznych. Wznowiona zostanie „Halka” w tzw. wersji wileńskiej, której materiał nutowy znajduje się wyłącznie w posiadaniu Warszawskiej Opery Kameralnej. W czasie festiwalu zaprezentowane również zostanie odtworzone przez historyków i muzykologów na zlecenie Warszawskiej Opery Kameralnej uważane za bezpowrotnie zaginione moniuszkowskie dzieło – opera „Die Schweizerhütte”, program dopełni rzadko wykonywana opera „Nocleg w Apeninach”. Festiwal Stanisława Moniuszki wpisuje się w obchody rocznicowe kompozytora jak również w cykl działań Warszawskiej Opery Kameralnej związanych z 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę.

 

Współpraca zagraniczna

Miarą marki Warszawskiej Opery Kameralnej jest jej zakrojona na szeroką skalę działalność zagraniczna. Zarówno współpraca z zespołami zagranicznymi jak i liczne samodzielne tournée na 3 kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Azja) Niemal od samego początku swojego istnienia, zespól regularni występuje poza granicami Polski. Wystawił komplet dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta w Wiedniu, niemal cały komplet w Holandii, regularnie prezentował swój repertuar na scenach Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Skandynawii, Austrii, Izraelu, Portugalii, Słowenii i Chrowacji. Warszawska opera Kameralna odbyła 7 tournèe po Japonii, gdzie wystawiła dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta (łącznie ponad 150 spektakli) oraz Gioacchino Rossiniego w najbardziej renomowanych salach tego kraju. Regularnie wystawiała w Libanie (Al Bustan Festival) oraz Omanie (Muscat Music Festival). Swoją działalność zespól WOK realizował zarówno poprzez wystawienia oper klasycznych, romantycznych i współczesnych jak i dzieł barokowych i renesansowych.

W 2017 roku WOK wystawił operę „Operetkę” Michała Dobrzyńskiego w ramach Festiwalu ARMEL w Wiedniu, również w 2017 roku prezentował w St. Petersburgu operę Jerzego Fryderyka Haendla „Imeneo” w ramach tamtejszego Festiwalu Operowego. Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense zagrał koncert wraz z Hubertem Rutkowskim (solista – fortepian historyczny) w ramach festiwalu w Hamburgu.

Liczne działania Warszawskiej Opery Kameralnej mają charakter współpracy z podmiotami zagranicznymi. Taka działalność sięga lat 80. XX wieku, kiedy zespół WOK był filarem festiwali Radio France International de la Musique w Montpellier; Music Festival Aix en Province.

W roku 2017 zrealizowano premierę opery „Armide” Jeana-Baptisty Lully we współpracy z Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Centre de Musique Baroque de Versailles.

Font Resize
Contrast