0

Wydarzenie specjalne│Vivaldi – „Cztery pory roku” Giuliano Carmignola w WOK

22 kwietnia 2018 18:00 ( niedziela )

Koncert  |  Zamek Królewski w Warszawie, Sala Wielka

Giuliano Carmignola & Cappella Gedanensis

ANTONIO VIVALDI  │  GIULIANO CARMIGNOLA  │  CAPPELLA GEDANENSIS

Muzyka klasyczna – używając języka z definicji kolokwialnego – ma, podobnie jak rock’n’roll i muzyka pop, niekwestionowane przeboje. W tym gronie na szczycie znajdują się słynne „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego – ujęte w ramy cyklu cztery piękne koncerty skrzypcowe. W zasadzie każdy z zawartych w nich  tematów jest przebojem – wielokrotnie interpretowaną, ale i niejednokrotnie poddawaną transkrypcji urzekającą pięknem melodią.

Śledząc kolejne nagrania tego dzieła, często uznawane za kamienie milowe interpretacji muzyki Vivaldiego, odnajdujemy również takie, które stanowią znaczniki rozwoju wykonawstwa muzyki barokowej: w myśl zasad wykonawstwa historycznie zorientowanego (vide Simone Standage), bądź wedle innych reguł sztuki, np. takie, które na zasadzie wstrząsu weszły do kanonu fonografii, jak rejestracja Nigela Kennedy’ego.

Sposób w jaki słynne dzieło interpretuje Giuliano Carmignola można by określić mianem doskonałego zespolenia wiedzy o historii i tradycji wykonawczej z wirtuozerią dostępną tylko wyjątkowym instrumentalistom. Zdecydowanie czeka nas koncert, o którym śmiało rzec można: „Tam trzeba po prostu być!”

Giuliano Carmignola urodził się w Treviso, a pierwszym nauczycielem był dla niego grający na skrzypcach ojciec. Studiował też w Wenecji pod okiem Luigiego Ferro, a następnie u takich pedagogów, jak Nathan Milstein i Franco Gulli w Accademia Chigiana w Sienie oraz u Henryka Szerynga w Konserwatorium Genewskim.

Karierę solową rozpoczął od współpracy z takimi sławami dyrygentury, jak: Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag i Giuseppe Sinopoli, z którymi występował we wszystkich najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata. Następnie współpracował z dyrygentami tej miary, co Umberto Benedetti Michelangeli, Daniele Gatti, Andrea Marcon, Christopher Hogwood, Trevor Pinnock, Frans Brüggen, Ivor Bolton, Richard Egarr, Giovanni Antonini czy Ottavio Dantone. Ważnym epizodem w jego karierze była współpraca z zespołem Virtuosi di Roma w latach siedemdziesiątych oraz z orkiestrami: Sonatori della Gioiosa Marca,  Orchestra da Camera di Mantova, Venice Baroque Orchestra, Orchestra Mozart, Orchestre des Champs-Élysées, Kammerorchester Basel, Il Giardino Armonico, Zürich Chamber Orchestra, Academy of Ancient Music, Concerto Köln, Accademia Bizantina. Kariera fonograficzna Carmignoli była związana z wytwórniami płytowymi: Erato, Divox Antiqua, Sony oraz Deutsche Grammophon GmbH, z którą ma obecnie podpisany kontrakt na wyłączność. Wydawnictwa płytowe z jego udziałem zdobyły wiele prestiżowych nagród. Jego dwie ostanie płyty: „Bach: Violin Concertos” z orkiestrą Concerto Köln (DG – 2015) oraz „Vivaldi: Concertos for two violins” z Amandine Beyer i zespołem Ensemble Gli Incogniti (Harmonia Mundi – 2016) zdobyły nagrodę Diapason d’Or (przyznawaną przez muzyczny miesięcznik „Diapason”).

Jako pedagog prowadzi kursy mistrzowskie w Accademia Chigiana w Sienie oraz Hochschule Luzern w Szwajcarii. Przyznano mu honorowe członkostwo Akademii Filharmonii Królewskiej w Bolonii oraz Akademii Świętej Cecylii w Rzymie.

Cappella Gedanensis to zespół powstały w roku 1981 dzięki inicjatywie Aliny Kowalskiej-Pińczak. Założeniem była kontynuacja działającej od XVI wieku Kapeli Rady Miejskiej w Gdańsku. Po raz pierwszy w historii na jego czele stanęła kobieta jako siedemnasty kapelmistrz, co uznać można za signum temporis naszych czasów. Jednocześnie wskazuje to na niezwykłą otwartość Cappelli Gedanensis na wyzwania repertuarowe. Początkowo jako Zespół Muzyki Dawnej skupiał się na twórczości mistrzów związanych z Pomorzem (Kaspar Förster, Johann Valentin Meder, Maximilian Dietrich Freisslich i in.) i spuścizną wielkich mistrzów, z Johannem Sebastianem Bachem i Antonio Vivaldim na czele. Rok 1992 to ważna data w historii zespołu: od tego momentu stał się on Samorządową Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Uświetniał uroczystości związane z wizytą ważnych osobistości, m.in. papieża Jana Pawła II, Margaret Thatcher, Księcia Karola. Zespół miał także zaszczyt dwukrotnego koncertowania w czasie uroczystości w Bazylice św. Piotra w Rzymie: w roku 1997 na 1000-lecie chrztu Gdańska i w roku 1999 podczas uroczystości ogłoszenia św. Brygidy Szwedzkiej patronką Europy. Wszystko to wpłynęło na niezwykle szybki rozwój artystyczny Cappelli Gedanensis. W krótkim czasie zespół wystąpił w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Azji. Prezentował się na znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Royal Music Festival w Sztokholmie, Festiwal Radiowy WDR (Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu Ghausz (Izrael) czy na międzynarodowym Festiwalu PROBALTICA. Każda ważna scena polska stała się również miejscem występów Cappelli Gedanensis, w tym Filharmonia Narodowa w Warszawie, sale koncertowe w Toruniu, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Szereg płyt zespołu (m.in. „Nowy Rok u Ojca Świętego” czy nagrania „Czterech pór roku” Vivaldiego oraz „Stabat Mater” Boccheriniego) zostało nagrodzone, w tym nominacją do Fryderyka 2008. Minione kilka lat działalności to absolutny rozkwit zespołu. Wspomnieć można choćby podjęcie stałej współpracy z Konstantym Andrzejem Kulką (który od roku 2012 jest Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis), Paulem Eswoodem, Giuliano Carmignolą, Łukaszem Długoszem, Wandą Wiłkomirską czy Nigelem Kennedym. Z ostatnim z wymienionych zespół odbył w roku 2017 trasę koncertową po Polsce. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupione zostały dla zespołu instrumenty dawne, a dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca odbywają się prawykonania dzieł młodych polskich kompozytorów. Podejmowanie kolejnych wyzwań artystycznych poprzez wykonywanie muzyki od Renesansu po współczesność sprawia, że Cappella Gedanensis jest zespołem rozpoznawalnym nie tylko na Pomorzu, w Polsce, ale pojawia się w świadomości melomanów całej Europy.

 

 

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast