0

„Tango” opera wg dramatu Sławomira Mrożka

17 marca 2018 19:00 ( sobota )

Opera  |  Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej, Al. Solidarności 76b

Kompozytor: Michał Dobrzyński
Reżyser: Maciej Wojtyszko
Scenograf: Katarzyna Gabrat - Szymańska

Soliści:
Artur – Jan Jakub Monowid
Edek – Piotr Nowacki
Eugeniusz – Piotr Pieron
Eleonora – Anna Mikołajczyk
Eugenia – Marzanna Rudnicka
Stomil – Tomasz Rak
Ala – Aleksandra Żakiewicz

Dyrygent: José Maria Florêncio

Opera Michała Dobrzyńskiego – „Tango” wg dramatu Sławomira Mrożka.

„Tango” Sławomira Mrożka, jedna z pereł polskiego dramatu, to w swojej dwuznaczności, ponadczasowości materiał wręcz wymarzony do eksperymentu z formą i konwencją. Fakt, że do dzisiaj nikt nie podjął ryzyka przełożenia na język opery jest tyle samo zdumiewający, jak intrygujący. Nie bez znaczenia jest fakt, że specyfika dzieła należącego do kanonu literatury wymaga czegoś więcej niż tylko oprawienia muzyką. Bezspornie fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem umiejętnego połączenia współczesnego warsztatu kompozytorskiego najwyższych lotów, ze zrozumieniem specyfiki literackiego pierwowzoru. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że sam Dobrzyński w mistrzowski sposób przełożył już na język współczesnej opery, „Operetkę” Witolda Gombrowicza, i to tak udanie, że zarówno opinie krytyków jak i melomanów były jednogłośne: znakomicie. A warto zauważyć, że ta jednogłośność ocen jest efemeryczna. Sukces potwierdziło zaproszenie na festiwal oper kameralnych w Wiedniu, skąd transmitowała je telewizja ARTE.

Opera jako sztuka daje możliwość doskonała ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu, typowego arsenału scenicznego dramatu, dochodzi walor muzyki, frazy, budowania napięcia, konfliktu, dźwiękiem, muzyką. To bezspornie idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Mnogość konfliktów, odmienności odczytywania ich intencji, czy wreszcie samego przekazu w myśl akademickiego „co autor chciał nam przez to powiedzieć” to pole popisu w konwencji opery. Biorąc pod uwagę warsztat kompozytora, jego artyzm i doświadczenie zespołu wykonawców, można spodziewać się kontynuacji sukcesu „Operetki”, a samo „Tango” bezspornie wpisze się na karty najnowszej historii Warszawskiej Opery Kameralnej.

 

„Tango” – premiera 8.12.2017

 

 

 

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast