0

Raport Kasandry – koncert Leszka Możdżera i Teatru Pieśń Kozła

30 listopada 2019 19:00 ( sobota )

Koncert  |  Basen Artystyczny WOK przy ul. Konopnickiej 6

TWÓRCY
Reżyseria – Grzegorz Bral
Dramaturgia – Alicja Bral
Muzyka – Maciej Rychły
Fortepian: Leszek Możdżer

OBSADA
Volodymyr Andrushchak, Mikołaj Bońkowski, Paweł Frasz, Piotr Gałek, Anna Grycan, Aleksandra Michniewicz, Urszula Milewska, Natalia Voskoboynikov, Łukasz Wójcik i Maciej Rychły

Po wielkim sukcesie, jakim były koncerty inaugurujące działanie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej Leszka Możdżera z Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, zapraszamy na kolejne wydarzenie, które już samym anonsem twórców i artystów, elektryzuje zarówno melomanów jazzu jak i fuzji gatunków: od opery, pieśni, muzyki etnicznej w konwencji word music, z wszystkim, co kryje się pod mianem muzyki improwizowanej.
Już sam fakt, że w spektaklu „Raport Kasandry” dojdzie do połączenia dwóch estetycznych światów: pianistyki Leszka Możdżera i niezwykle cenionego na całym świecie Teatru Pieśń Kozła, jest elektryzujący. Pierwszy z artystów jest ambasadorem polskiej sztuki od Stanów Zjednoczonych po Japonię, swobodnie balansujący między konwencjami i każdą frazą udowadnia, że nie istnieją dla niego formalne, ani stylistyczne granice. Zjawiskowy improwizator, a nade wszystko erudyta odciskający na wszystkim co tworzy, własne, charakterystyczne piętno. Można stwierdzić, że obecność artysty w każdym projekcie jest swoistą gwarancją jego jakości artystycznej. Teatr Pieśń Kozła z kolei swoją działalnością artystyczną potwierdza wcielanie w życie zamieszczonej na stronie internetowej dewizy: ’’RAZEM SIĘGAMY PO NIEMOŻLIWE. TYLKO NIEMOŻLIWE JEST WARTE OSIĄGNIĘCIA.”.
Teatr Pieśń Kozła, założony w 1996 roku we Wrocławiu, zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich zespołów europejskich, wykorzystujący w swej praktyce trening aktorski i nieustannie poszukujący nowych rozwiązań artystycznych. Zarówno trening fizyczny i wokalny, jak i próby oraz spektakle traktowane są jako część procesu i rodzaj pracy „laboratoryjnej”, pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji. Zaangażowanie w proces tworzenia trwałych związków między ludźmi jest punktem wyjścia do każdego nowego rodzaju treningu, który integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Spektakle są głęboko zakorzenione w muzyczności i przemawiają do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Praca pedagogiczna stanowi integralną część misji i wizji zespołu. Jej przejawem jest wyjątkowy w skali europejskiej program studiów aktorskich MA Acting, realizowany w latach 2004 – 2012 we współpracy z Manchester Metropolitan University. Obecnie kurs prowadzony jest we współpracy z Bral School of Acting, szkoły założonej przez Grzegorza Brala w 2013 roku w Londynie, gdzie zajęcia praktyczne wzbogacone są o kontekst teoretycznych wykładów pod ogólnym hasłem “Anthropology of Acting”. Imponująca lista laurów i znakomitych recenzji, mapa spektakli którą stworzyli przez lata pracy, to prawdziwy fenomen polskiej sztuki.
Najnowszy projekt „Raport Kasandry” wykonany wspólnie z wybitnym pianistą Leszkiem Możdżerem, to fuzja jazzu, muzyki etnicznej i operowej. Reżyser Grzegorz Bral dyryguje na żywo muzykami, którzy z najwyższą precyzją improwizują złożone kompozycje muzyczne. Teatr Pieśń Kozła stworzył unikatową formę koncertu eksplorującego rytualne korzenie teatru, w którym muzyczność współtworzy teatralność. Rzeczywistość mitologiczna przemawia do nas polifonią dźwięków. Tytułowy „Raport Kasandry” jest symbolicznym nawiązaniem do historii kobiet, które poprzez swoją wrażliwość i umiejętność analizy docierają do pełniejszego obrazu człowieczeństwa. W opresyjnej rzeczywistości nie mogą być usłyszane. Postawa mitycznych bohaterek jest niezrozumiała dla społeczeństwa. Odosobnione strażniczki duchowości pozostają samotne w swoim cierpieniu.
Literatura podaje tu przykłady kobiet, jednak życie uczy nas, że także mężczyźni mogą znaleźć się w podobnej sytuacji. Teatr Pieśń Kozła z muzyczności tworzy głównego bohatera i w ten sposób uniwersalizuje problem.

 

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast