0

Raport Kasandry – koncert Leszka Możdżera i Teatru Pieśń Kozła

01 grudnia 2019 18:00 (niedziela)

Koncert  |  Basen Artystyczny WOK przy ul. Konopnickiej 6

Reżyseria – Grzegorz Bral
Słowa – Alicja Bral
Muzyka – Maciej Rychły
Fortepian – Leszek Możdżer
 
Obsada:
Hanna Sosnowska
Urszula Milewska
Anna Grycan
Agata Flondro
Joanna Paluch
Volodymyr Andrushchak
Pawel Frasz
Mikołaj Bonkowski
Piotr Galek
Łukasz Wójcik

Po wielkim sukcesie, jakim były koncerty inaugurujące działanie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej Leszka Możdżera z Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, zapraszamy na kolejne wydarzenie, które już samym anonsem twórców i artystów, elektryzuje zarówno melomanów jazzu jak i fuzji gatunków: od opery, pieśni, muzyki etnicznej w konwencji word music, z wszystkim, co kryje się pod mianem muzyki improwizowanej.
Już sam fakt, że w spektaklu „Raport Kasandry” dojdzie do połączenia dwóch estetycznych światów: pianistyki Leszka Możdżera i niezwykle cenionego na całym świecie Teatru Pieśń Kozła, jest elektryzujący. Pierwszy z artystów jest ambasadorem polskiej sztuki od Stanów Zjednoczonych po Japonię, swobodnie balansujący między konwencjami i każdą frazą udowadnia, że nie istnieją dla niego formalne, ani stylistyczne granice. Zjawiskowy improwizator, a nade wszystko erudyta odciskający na wszystkim co tworzy, własne, charakterystyczne piętno. Można stwierdzić, że obecność artysty w każdym projekcie jest swoistą gwarancją jego jakości artystycznej. Teatr Pieśń Kozła z kolei swoją działalnością artystyczną potwierdza wcielanie w życie zamieszczonej na stronie internetowej dewizy: ’’RAZEM SIĘGAMY PO NIEMOŻLIWE. TYLKO NIEMOŻLIWE JEST WARTE OSIĄGNIĘCIA.”.
Teatr Pieśń Kozła, założony w 1996 roku we Wrocławiu, zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich zespołów europejskich, wykorzystujący w swej praktyce trening aktorski i nieustannie poszukujący nowych rozwiązań artystycznych. Zarówno trening fizyczny i wokalny, jak i próby oraz spektakle traktowane są jako część procesu i rodzaj pracy „laboratoryjnej”, pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji. Zaangażowanie w proces tworzenia trwałych związków między ludźmi jest punktem wyjścia do każdego nowego rodzaju treningu, który integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Spektakle są głęboko zakorzenione w muzyczności i przemawiają do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Praca pedagogiczna stanowi integralną część misji i wizji zespołu. Jej przejawem jest wyjątkowy w skali europejskiej program studiów aktorskich MA Acting, realizowany w latach 2004 – 2012 we współpracy z Manchester Metropolitan University. Obecnie kurs prowadzony jest we współpracy z Bral School of Acting, szkoły założonej przez Grzegorza Brala w 2013 roku w Londynie, gdzie zajęcia praktyczne wzbogacone są o kontekst teoretycznych wykładów pod ogólnym hasłem “Anthropology of Acting”. Imponująca lista laurów i znakomitych recenzji, mapa spektakli którą stworzyli przez lata pracy, to prawdziwy fenomen polskiej sztuki.
Najnowszy projekt „Raport Kasandry” wykonany wspólnie z wybitnym pianistą Leszkiem Możdżerem, to fuzja jazzu, muzyki etnicznej i operowej. Reżyser Grzegorz Bral dyryguje na żywo muzykami, którzy z najwyższą precyzją improwizują złożone kompozycje muzyczne. Teatr Pieśń Kozła stworzył unikatową formę koncertu eksplorującego rytualne korzenie teatru, w którym muzyczność współtworzy teatralność. Rzeczywistość mitologiczna przemawia do nas polifonią dźwięków. Tytułowy „Raport Kasandry” jest symbolicznym nawiązaniem do historii kobiet, które poprzez swoją wrażliwość i umiejętność analizy docierają do pełniejszego obrazu człowieczeństwa. W opresyjnej rzeczywistości nie mogą być usłyszane. Postawa mitycznych bohaterek jest niezrozumiała dla społeczeństwa. Odosobnione strażniczki duchowości pozostają samotne w swoim cierpieniu.
Literatura podaje tu przykłady kobiet, jednak życie uczy nas, że także mężczyźni mogą znaleźć się w podobnej sytuacji. Teatr Pieśń Kozła z muzyczności tworzy głównego bohatera i w ten sposób uniwersalizuje problem.

 

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast