0

Polska Muzyka Romantyczna XIX w. Warsaw Opera Quartet i Marek Bracha. Koncerty kameralne w Wilanowie.

24 lutego 2019 17:00 ( niedziela )

Cykl: Koncerty kameralne w Wilanowie

Koncert  |  Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Polska Muzyka Romantyczna XIX w.
Warsaw Opera Quartet i Marek Bracha

Cykl: Koncerty Kameralne w Wilanowie

24.02.2019 r. godz. 17:00

Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie

W programie:

Antoni Kącki – Wariacje na temat krakowiaka op. 45

Fryderyk Chopin: 
Polonez A-dur, op. 40
Preludium e-moll, op. 28 nr 4
Etiuda E-dur op. 10-3,

Juliusz ZarębskiKwintet fortepianowy g-moll, op. 34 

 

Chopinowskie frazy, to niezwykle wdzięczny materiał do wszelkich muzycznych opracowań. Geniusz tej muzyki tkwi również w tym, że piękno ukryte w nutach wspaniale poddaje się translacji na całkiem inny aparat wykonawczy. Jest tylko jedno „ale”. Do tych fraz należy podchodzić z należytym szacunkiem, ukazywać ich artyzm negując jakiekolwiek postawy rewolucyjne. Bo czyż można  sięgnąć wyżej od Mt Everestu, a kategoriach sztuki, muzyka Fryderyka Chopina, to właśnie szczyt. Ten najwyższy.  Bywalcy wilanowskich, pałacowych koncertów organizowanych przez Warszawską Operę Kameralną, znakomicie pamiętają poświęcony Chopinowi, w tym również kameralnym transkrypcjom ubiegłoroczny recital. Idąc jego śladem, również tym razem obok oryginalnych kompozycji wykonanych w konwencji solowej (słynny Polonez A-dur z opusu 40 oraz nieczęsto trafiające do koncertowych sal „Wariacje na temat krakowiaka” op. 45 Antoniego Kąckiego) posłuchamy opracowań fraz Mistrza Fryderyka w ujęciu kameralnym, gdzie do głosu dochodzi kwartet smyczkowy.

Zwieńczeniem koncertu będzie wykonanie kwintetu fortepianowego g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego, kompozycji, o której sam Franciszek List, przyjaciel Chopina, wypowiadał się wyłącznie w superlatywach. Pomimo zewnętrznego podobieństwa do klasycznych form oraz pewnych elementów stylu tzw. szkoły nowoniemieckiej (vide Franciszek Liszt i Ryszard Wagner), Kwintet fortepianowy g-moll  Zarębskiego jest utworem wysoce oryginalnym, łączącym instrumentalną wirtuozerię (zwłaszcza w partii fortepianowej) z wielką inwencją melodyczną, harmoniczną, rytmiczną i kolorystyczną. Sam Kwintet został dedykowany właśnie Lisztowi, bowiem Zarębski – jak mówił słynne Węgier, był jego najzdolniejszym uczniem. Dzisiaj Kwintet uchodzi za najdoskonalsze dzieło kameralne polskiego Romantyzmu.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast