0

RECITALE MISTRZOWSKIE: STANISŁAW DANIEL KOTLIŃSKI, MARCO BALDERI

13 października 2019 19:00 ( niedziela )

KONCERT  |  Zamek Królewski, Sala Balowa

Stanisław Daniel Kotliński – bas-baryton

Marco Balderi – fortepian

Koncert poświęcony prezentacji twórczości Francesco Paolo Tostiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki wokalnej z przełomu XIX i XX wieku. Tosti stworzył własny, niepowtarzalny styl w ramach gatunku muzycznego romanza da salotto italiana, czyli salonowych arii włoskich, w Polsce określanych najczęściej mianem pieśni lub ballad. Mimo, że Tosti cieszył się za życia ogromną popularnością i pozostawił po sobie spuściznę blisko 500 utworów, które do dziś chętnie wykonują  największej sławy artyści, w Polsce pozostaje kompozytorem nieodkrytym. Właśnie po to, by wypełnić tę lukę, polsko-włoski duet Stanisław Daniel Kotliński (bas-baryton) oraz włoski dyrygent i pianista Marco Balderi nagrali niezwykły album, wydany przez DUX, który w całości prezentuje twórczość tego wybitnego kompozytora. Koncert organizowany przez Warszawską Operę Kameralną w Zamku Królewskim jest połączony z promocją tego wyjątkowego wydawnictwa, które ma w znaczący sposób przyczynić się do wzrostu popularności twórczości Francesco Paolo Tostiego w Polsce. Koncert będzie miał formę recitalu. W przerwach pomiędzy utworami Stanisław Daniel Kotliński przybliży publiczności sylwetkę włoskiego kompozytora, jak i opowie najciekawsze anegdoty z życia tego włoskiego artysty. Koncert w Zamku Królewskim został objęty honorowym patronatem Włoskiego Instytutu Kultury, jak również Ambasadora Włoch.

 

Stanisław Daniel Kotliński

Studiował w Gdańsku w klasie prof. Barbary Iglikowskiej i we Włoszech (Accademia Chigiana w Sienie, Scuola di Fiesole, Uniwersytet Florencki), pod kierunkiem Giorgia Favaretta, Lajosa Kozmy, Fedory Barbieri, Claudia Desderiego, Carla Montanaro i legendarnego barytona Rolanda Paneraia. Zadebiutował we Florencji pod batutą Zubina Mehty we włoskim prawykonaniu opery „Moses und Aron” Schönberga. Jako protagonista Eddy wystąpił we włoskiej prapremierze opery „Greek” Turnage’a, podczas Festiwalu „Cantiere Internazionale d’Arte” w Montepluciano (1991), pod kierownictwem artystycznym wielkiego niemieckiego kompozytora Hansa Wernera Henze oraz w wersji filmowej opery dla Telewizji RAI. We Florencji i Mediolanie zadebiutował jako mozartowski Figaro. Na festiwalu Maggio Musicale Fiorentino śpiewał w prapremierze wersji scenicznej „Requiem Berlińskiego” Weilla pod batutą Arnolda Bosmana. Ze względu na problemy zdrowotne nie występował przez wiele lat. Był dyrektorem artystycznym florenckiej Fundacji Romualdo Del Bianco oraz naczelnym nowej sali koncertowej we Florencji – Auditorium al Duomo. Poprzez własną fundację wspierał rozwój młodych talentów artystycznych. Był dziennikarzem muzycznym, najmłodszym rzecznikiem „Solidarności”, a także więźniem politycznym w „komunistycznej” Polsce i menadżerem kultury. Współpracował m.in. z Operą Narodową w Warszawie, La Scalą, Carnegie Hall, z festiwalami: Torre del Lago Puccini Festival, Maggio Fiorentino, Wexford Festival i Ravenna Festival; z artystami jak Krzysztof Penderecki, Plácido Domingo, Renato Bruson, Piotr Beczała, José van Dam, Vladimir Ashkenazy, Dame Felicity Lott, Mischa Maisky czy Salvatore Licitra. Sprowadzał do Polski wielkich dyrygentów: m.in. Zubina Mehtę z Narodową Orkiestrą Izraelską, Jamesa Levine’a z Orkiestrą Filharmoników Monachijskich, Arturo Toscanini Philharmonic czy Yakova Kreizberga z Monte-Carlo Philharmonic. Z okazji 100-lecia Opery Leśnej w Sopocie zorganizował koncertowe wykonanie opery „Das Rheingold” Wagnera pod batutą Jana Latham-Koeniga, z udziałem międzynarodowych solistów, w którym wystąpił jako Donner. Po powrocie do śpiewania, w latach 2011-2018, wielokrotnie występował na festiwalach i w teatrach, m.in. w Pekinie, Berlinie, Alicante, Florencji, Doha, Dreźnie, Jinan, Hangzhou, Nanchang, Parmie, Petersburgu, Rzymie, Meksyku, Bad Kissingen, Marsylii, Martina Franca, Mediolanie, Monte-Carlo, Monachium, Moskwie, Pradze, Salzburgu, Lizbonie, Lucernie, Vaduz, Walencji, Warszawie, Wiedniu i w Nowym Jorku. Jako pierwszy Polak zaprezentował się w nowo wybudowanej Royal Opera House Muscat w Omanie wraz z Simone Kermes, Pretty Yende i młodą Orkiestrą Teatro alla Scala, w Narodowej Operze w Katarze śpiewał z okazji jubileuszu Orkiestry Lorina Maazela. Pod batutą Lawrence’a Fostera prezentował się jako Pere Lawrence w „Romeo i Julii” Berlioza z Gulbenkian Philharmonic. Pod batutą chińskiego dyrygenta Chena Zuohuang, wraz ze skrzypkiem Ning Fengiem, zamykał sezon Narodowej Orkiestry NCPA w National Center for the Performing Arts w Pekinie. Był pierwszym „Artystą Rezydentem” w trzydziestoletniej historii bawarskiego festiwalu „Kissinger Sommer”. Na Festiwalu „Zaubersee” w KKL Luzern wcielił się w postać Salieriego w operze „Mozart i Salieri” Rymskiego-Korsakowa. Z Orkiestrą Radia w Monachium nagrał „L’Elisir d’amore” jako Dulcamara. Z Czeską Filharmonią Narodową pod dyrekcją Jiriego Belohlavka śpiewał w praskim Rudolfinum jako Raphael i Adam w „Die Schöpfung” Haydna, a także „Missę Solemnis” Beethovena. Z okazji inauguracji „Roku Verdiego” zaśpiewał w Monachium w operze „I due Foscari”. Z Bamberger Symphoniker  nagrał „Stabat Mater” Rossiniego z dyrygentem Alainem Altinoglu dla Radia Bawarskiego. W monachijskim Gasteig i w Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein śpiewał z Edytą Gruberową i Orkiestrą Monachijską pod batutą Pietra Rizzo z okazji 45-lecia pracy artystycznej wielkiej śpiewaczki. Dla TV Arte nagrywał z gwiazdą wagnerowską Waltraud Meier i wiolonczelistą Gautiererm Capuçonem, z towarzyszeniem Orchestre Philharmonique de Marseille pod batutą Lawrence’a Fostera. Dzielił projekty artystyczne ze wspaniałymi pianistami jak Rudolf Buchbinder, Evgeny Bozhanov, Igor Levit, Daniil Trifonov i Lang Lang. W ramach Dresdner Musikfestspiele, w słynnej Frauenkirche w Dreźnie, śpiewał „Petite Messe Sollennelle” Rossiniego pod dyrekcją Hansa Christopha Rademanna. Podczas nowojorskiego recitalu towarzyszyli mu znakomici artyści: Mira Wang na skrzypcach, Jan Vogler na wiolonczeli i młody chiński pianista Niu Niu oraz młody koreański tenor Sungmin Song. W Monachium, jako gość specjalny wziął udział w gali operowej z primadonną MET Olgą Peretyatko, w Berlinie śpiewał „Ein Deutsches Requiem” Brahmsa  i koncert w siedzibie bawarskiego Rządu. W Royal Opera House Muscat wystąpił z okazji XXX-lecia Narodowej Orkiestry Omanu, w Mozarteum w Salzburgu koncertował z amerykańskim pianistą Donaldem Sulzenem. Na zakończenie festiwalu im. L. van Beethovena w Walencji śpiewał w Palau de la Musica obok pianistów, Daniela Barenboima i Khatii Buniatishvili, z Orchestra de Valencia pod dyrekcją Yarona Trauba.
Podczas Międzynarodowego Festiwalu „Solidarity of Art” w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku (2017) zadebiutował jako Rocco w operze „Fidelio” Ludwiga van Beethovena, pod batutą Juliena Salemkoura z Expat Philharmonic Orchestra. Niedawno odbył tournée po Chinach z „Orchester 1756 Salzburg” pod kierunkiem Konstantina Hillera. Był dramaturgiem muzycznym bawarskiego Festiwalu „Kissinger Sommer”, współpracował m.in. z Helen Grimaud, Manfredem Honeckiem, Sabiną Meyer, Valerym Giergievem. Jest jednym z założycieli i od 2017 roku koordynatorem Festiwalu „Stars & Rising Stars” w Monachium, zainaugurowanego przez Cecilię Bartoli. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadzi kursy i seminaria wokalne w Akademii Muzyki i Teatru w Monachium, na Uniwersytecie „Mozarteum” w Salzburgu, jak również w Berlinie, Florencji, Parmie, Peskarze, Dreźnie, Teramo, Saarbrücken, Meksyku i Pekinie. W Polsce i we Włoszech organizował kursy mistrzowskie i seminaria pod kierunkiem znakomitych śpiewaków (Fedora Barbieri, Rolando Panerai, Renata Scotto, Katia Ricciarelli, Salvatore Fisichella, Paul Esswood, Claudio Desderi). Za swoją działalność uhonorowany został nagrodami i medalami w Polsce, Niemczech, Italii, Rumunii, Chinach i Omanie. W 2017 roku otrzymał prestiżową włoską Nagrodę Akademii Medycejskiej „Premio Europeo Lorenzo il Magnifico” (wśród wcześniej nagrodzonych są m.in: Luciano Pavarotti, Rolando Panerai, Eugene Ionesco, Umberto Eco, Dario Fo, Gianni Agnelli, Giulio Andreotti, Vittorio Gasmann, Igor Mitoraj, François Mitterand, Willy Brandt, Michaił Gorbaczow). Jego uczniowie zdobywają międzynarodowe laury, m.in. Karol Kozłowski – II nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. Hariclei Darclee w Rumunii, tenor Sungmin Song – Grand Prix i Nagroda specjalna Prix Adami na Międzynarodowym Konkursie Belcanta im. Vincenza Belliniego w Paryżu, czy chiński tenor Huang Shan – jeden z dziesięciu finalistów wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie „Mozart de l”Opera” 2019 w Paryżu (pośród czterystu uczestników). Dokonał nagrań dla wytwórni Foné, Dux, dla Polskiego RiTV, RAI – Radiotelevisione italiana, Narodowej Telewizji Rosyjskiej, Chińskiej CCTV, TV Katarskiej, Telewizji w Omanie, Radia francuskiego, czeskiego, szwajcarskiego, hiszpańskiego oraz dla Bayerischer Rundfunk w Monachium.

 

Marco Balderi

Włoski dyrygent, pianista, klawesynista, organista i chórmistrz, absolwent Konserwatorium im. Boccheriniego w Lukce, im. Cherubiniego we Florencji i Akademii Santa Cecilia w Rzymie. W latach 1984 – 90 był asystentem dyrygentów, wśród nich są: Claudio Abbado, Riccardo Chailly, Carlo Maria Giulini, Herbert von Karajan, James Levine, Zubin Mehta i Riccardo Muti; w Operze Florenckiej, mediolańskiej La Scali i podczas Festiwali w Salzburgu. Jest zwycięzcą międzynarodowych konkursów dyrygenckich m.in. w Besançon, Salzburgu i Aleksandrii. Artysta dyrygował ponad dziewięćdziesięcioma orkiestrami m.in.: Radia France, New Symphony Orchestra of Boston, Orkiestrami RAI w Mediolanie, Turynie i  Rzymie, Tokijską Filharmonią Narodową, Moskiewską i Szwajcarską Orkiestrą Radiowo-Telewizyjną, Orkiestrą Narodową Akademii Santa Cecilia w Rzymie, orkiestrami z Wiednia, Nantes i Tulonu, Narodową Filharmonią Rumuńską, orkiestrami Oper w Bolonii, Cagliari, Lukce, Lecce, Messynie, Pizie, Rzymie, Turynie, Florencji,  Filharmonią Sycylijską czy podczas słynnego Festiwalu Arena  di Verona. Podczas festiwalu we włoskim Fano poprowadził „La Boheme” Pucciniego w reżyserii Luciana Pavarottiego. W Polsce gościł m.in. w Teatrze Wielkim w Warszawie („Carmen” z Denyce Graves) i w Łodzi („Falstaff” z Renato Brusonem). Z Polską Filharmonią Kameralną poprowadził recital włoskiej primadonny Katii Ricciarelli. W Sali im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie dyrygował Rosyjską Filharmonią Narodową, w Operze Rzymskiej poprowadził produkcję „La Boheme” G. Pucciniego. Z sukcesem dyrygował w operach Berlina (Deutsche Oper), Paryża (Opéra Bastille), Tulonu, w Royal Opera de Wallonie w Liege i w Narodowej Operze w Seulu, jako wieloletni pierwszy gościnny dyrygent („Madama Butterfly”, „La Boheme”, „Carmen”, „Il barbiere di Siviglia”, „L’Elisir d’amore”, „Tosca”, „Turandot”). Na inaugurację Igrzysk Olimpijskich w Seulu przygotował „The Wedding Day” Giancarla Menottiego, które poprowadził i nagrał na płytę. Obok dzieł operowych dyrygent ma w repertuarze ponad dwieście tytułów dzieł symfonicznych, m.in. Mozarta, Beethovena, Brahmsa, Czajkowskiego czy Schumanna. Marco Balderi wiele uwagi poświęca muzyce współczesnej, ma na swoim koncie światowe prawykonania dzieł kompozytorów, jak: Berio, D’Amico, Donatoni, Ferrero, Glass, Ligeti, Sciarrino,Testoni, czy Xenakis. Dokonał wielu nagrań muzyki współczesnej, między innymi „La Giara” Caselli czy „Christus” Respigiego. Nagrywa też dzieła rzadko wykonywane, jak: „Rapsodia satanica” czy opera „Isabeau” Mascagniego, nagrane w Livorno i Bolonii. Jako dyrygent i pianista Marco Balderi towarzyszył najwybitniejszym śpiewakom, wśród nich są Leo Nucci, Katia Ricciarelli, Cesare Siepi, Renato Bruson, José Cura, Ghena Dimitrova, Nicola Martinucci, Barbara Frittoli, Maureen Forrester, Nicolai Gedda, Nicolai Ghiaurov, Andrea Bocelli, Giuseppe Giacomini i Luciano Pavarotti, z którym dyrygował koncerty m.in. w Wiedniu i Paryżu. Podczas obchodów verdiowskich we Włoszech, artysta poprowadził Requiem Giuseppe Verdiego w turyńskim Teatro Regio, prezentując następnie to dzieło w wielu stolicach Europy. Był dyrektorem artystycznym japońskiego festiwalu Ongakoyoku w Nijagata oraz Festiwalu Pucciniego w Torre del Lago i Festiwalu Estate Fiesolana. Marco Balderi otrzymał nagrody i wyróżnienia za swoją działalność – m.in. Nagrodę Pegaza oraz Nagrodę Tutor dei Campus Castle, przyznaną przez Rzymską Akademię Sztuk Pięknych.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast