0

Msza „Koronacyjna” i Vesperae solennes de confessore

22 czerwca 2018 20:00 ( piątek )

Koncert  |  Bazylika Archikatedralna w Warszawie, ul. Świętojańska 8

Agnieszka Tomaszewska sopran
Edyta Łuczkowska-Swat 
alt
Mateusz Kołos 
tenor
Krzysztof Chalimoniuk 
bas-baryton

 

Chór i Orkiestra CAPPELLA GEDANENSIS

 

Agnieszka Franków-Żelazny dyrygent

 

W programie:

Vesperae solennes de confessore KV 339
Msza C-dur „Koronacyjna” KV 317

 

Dwie pozycje w koronnym repertuarze Warszawskiej Opery Kameralnej. Dwa mistrzowskie dzieła muzyki oratoryjnej w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta, choć nie ustępujące pięknem jego Requiem i Mszy c-moll, nieczęsto goszczą na koncertowych afiszach.

Wydawać by się mogło, że Msza „Koronacyjna” nie kryje przed nami tajemnic.  Jednak na podstawie ostatnich badań dowiadujemy się, ze została skomponowana  na użytek salzburskiej katedry, przypuszczalnie z okazji świąt Wielkiej Nocy, a nie – jak wcześniej sądzono − z okazji koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w Maria-Plain niedaleko Salzburga. Wykonano ją prawdopodobnie również w trakcie uroczystości koronacyjnych cesarza Leopolda II na króla Czech (6 września 1791 roku w Pradze). Na tym tle Nieszpory są dziełem bardziej skondensowanym, zwartym, i … nieczęsto wykonywanym. Tym samym warto wsłuchać się w te frazy, bowiem Nieszpory, skomponowane na potrzeby kalendarza liturgicznego katedry w Salzburgu (1780), kryją prawdziwą perłę – jedną z najpiękniejszych arii sopranowych w całej muzyce Mozarta (nie tylko sakralnej). Mowa o Laudate Dominum, w którym po przejmujących frazach solowych, na pierwszy plan wychodzi chór. Będzie to jedyne wykonanie obu kompozycji w ramach 28. Festiwalu Mozartowskiego.

Rękopis Mszy „Koronacyjnej” (na zdjęciu pierwsza karta „Kyrie”) znajduje się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast