0

Maria de Buenos Aires – Operita, Astor Piazzolla

19 października 2019 19:00 ( sobota )

Opera  |  Basen Artystyczny WOK przy ul. Konopnickiej 6 w Warszawie

Reżyseria: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Magdalena Dąbrowska
Choreografia: Inga Pilchowska
Światła: Dariusz Albrycht
Projekcje: Karolina Jacewicz

Orkiestra: Tango Attack
Bandoneon: Pablo Mainetti

Jeśli szukać tego jednego, szczególnego dzieła w dorobku ojca tango nuevo, Astora Piazzolli, pozycji, która w sposób jednoznaczny gruntowałaby jego niekwestionowane miejsce w poczcie największych indywidualności muzyki XX wieku, to w dorobku Argentyńczyka bezspornie tym czymś jest „Maria de Buenos Aires”. Jedni mówią, opera złożona z tang, milong utrzymana w głównym nurcie tango nuevo, inni, że to operetka rozpisana na emocje, ludzkie pasje, słabości i …miłość oparta na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria to personifikacja samego Buenos Aires, miasta tyle samo pięknego co kryjącego w sobie również mroczne zaułki.

Samo tango nuevo to muzyka, którą krytycy definiują w sposób dosyć barwny, samego Piazzollę czyniąc tym kimś, kto tango, taniec zakazany, brudny, aż kipiący od erotyzmu wyprowadził z portowych zamtuzów na filharmoniczne salony. Z dziełem tym mierzyli się wybitni skrzypkowie, mistrzowie bandoneonu, a każdorazowo, jak choćby w wypadku Gidona Kremera, którego rejestracja płytowa „Maria de Buenos Aires” to interpretacja wzorcowa, sam gigant wiolinistyki mówił: To potrzeba wirtuozerii i muzykalności typowej dal dzieł Paganiniego, romantycznego serca, ale tej desperacji, która w afekcie potrafi pchnąć do zbrodni. Za sceniczna oprawę odpowiadać będą ,mieszkający w Buenos Aires, Michał Znaniecki (reżyseria) i Luigi Scoglio (scenografia), czyli tandem świetnie melomanom znany. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Hadrian Tabęcki, wybitny znawca muzyki Piazzolli, choreografie stworzy Inga Pilchowska a koronnym instrumentem tango nuevo – bandoneonem władać będzie wybitny wirtuoz i znawca muzyki Piazzolli, Pablo Mainetti.

Bezspornie, jesienią czeka nas feria rytmu, zmysłowego tańca, rozedrganych emocji i ludzkich słabości przełożona na nuty i frazy.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast