0

„DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL” / „UPROWADZENIE Z SERAJU”

02 lipca 2019 19:00 ( wtorek )

Cykl: Festiwal Mozartowski

Opera  |  Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej, Al. Solidarności 76b

Kompozytor: Wolfgang Amadeusz Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart Die Entführung aus dem Serail 

Uprowadzenie z seraju KV 384

Opera w trzech aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa z dialogami w języku polskim

Libretto: Gottlieb Stephanie der Jüngere według Christopha Friedricha Bretznera

 

Inscenizacja i reżyseria Jurij Aleksandrow
Kierownictwo muzyczne Marcin Sompoliński
Scenografia, światła i kostiumy Paweł Dobrzycki
Choreografia Natalia Madejczyk
Współpraca scenograficzna Katarzyna Gabrat-Szymańska
Asystent reżysera Tatiana Korpaczowa

 

OBSADA:

Konstanze: SYLWIA KRZYSIEK, JOANNA MOSKOWICZ
Belmonte
: ALEKSANDER KUNACH
Pedrillo
: BARTOSZ NOWAK
Blonde
:  PAULINA HOJARSKA
Osmin
: DARIUSZ GÓRSKI
Selim
: PIOTR PIERON

 

Mistrz ceremonii: GRZEGORZ ŻÓŁYNIAK
Mim: ANDRZEJ KWIATKOWSKI

Tancerka: KLAUDIA WALASZ
Statyści – dzieci: IRENA SZTENCEL, MIKOŁAJ KOS-NOWICKI

 

Uprowadzenie z Seraju

 Orientalny singspiel Mozarta miał premierę 16 lipca 1782 roku w Wiedniu. Uprowadzenie spotkało się natychmiast z gorącym przyjęciem i było jedną z najczęściej wystawianych oper mozartowskich za życia kompozytora.

Tematem dzieła jest przybycie na ratunek ukochanej więzionej przez tureckiego Paszę. Sam rys oraz turecki sztafaż nie wydaje się całkiem nowy, bowiem w już 1672 roku Tureckie sceny muzyczne pojawiły się w Mieszczaninie Szlachcicem Moliere’a – Lullyego. Sama historia przybycia na ratunek w orientalne kraje nie jest nowa bowiem w roku 1735 w słynnej operze Les Indes Galantes cały I Akt opowiada dość podobną historię. Nowością wUprowadzeniu było z pewnością zastosowanie języka niemieckiego w treści libretta. Z tego tez powodu uważano ówcześnie, z pewną przesadą, że jest to pierwsza narodowa opera niemiecka.  

Wielką nowością są tu na pewno rozwiązania muzyczne: liryczne arie kochanków, dramatyczna i pełna nieco wydumanego patosu koloraturowa aria Konstancji z koncertującymi instrumentami dętymi. Jest to jedna z najtrudniejszych arii napisach przez Mozarta. Nie sposób też pominąć efektownego nawiązania do turecczyzny poprzez użycie perkusji janczarskiej jako środka charakteryzującego muzycznie Turków. Uprowadzenie jest do dziś dnia jedną z najchętniej grywanych oper Mozarta.

Inscenizacja w Warszawskiej Operze Kameralnej w reż. Jurija Aleksandrowa, kipi emocjami i humorem.

 

 

     

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast