0

CHARLIE SIEM, BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA │ MOZART – NOWE SPOJRZENIE

04 lipca 2018 19:00 ( środa )

Koncert  |  Zamek Królewski w Warszawie (Sala Wielka), Plac Zamkowy 4

Charlie Siem skrzypce
Baltic Neopolis Orchestra
Paweł Kotla dyrygent

 

W programie:

Symfonia D-dur KV 196+121/207a
Koncert skrzypcowy A-dur KV 219
Symfonia A-dur KV 201/186a

 

Nadzwyczajny koncert z udziałem wirtuoza skrzypiec o popularności przyrównywanej do tej, jaką cieszą się gwiazdy muzyki rozrywkowej. Dla jednych nowy Nigel Kennedy, dla innych artysta nietuzinkowy, który podąża własną drogą.

 

Charlie Siem ma 32 lata i jest jednym z czołowych młodych skrzypków naszych czasów, artystą wszechstronnym, wskazywanym jako przykład wirtuoza XXI wieku. Jest również artystą niezwykle przebojowym, spontanicznością i naturalnością podbijającym serca publiczności. Równolegle z karierą muzyczną prowadzi karierę… modela.

Urodzony w Londynie, artysta zaczął grać na skrzypcach w wieku trzech lat pod wrażeniem gry Yehudi Menuhina. Wszechstronnie wykształcony absolwent Eton College oraz muzykologii na uniwersytecie w Cambridge, w latach 1998–2004 studiował grę na skrzypcach u Izaaka Raszkowskiego w Royal College of Music w Londynie, a od 2004 r. prowadzi go od strony wirtuozowskiego warsztatu i interpretacji inny mistrz wiolinistyki, światowej sławy skrzypek – Shlomo Mintz.

Siem wystąpił z wieloma najlepszymi na świecie orkiestrami i zespołami kameralnymi, takimi jak Filharmonia Bergen, Camerata Salzburg, Czeska Orkiestra Narodowa, Israel Philharmonic, London Symphony, Moscow Philharmonic, Oslo Philharmonic, Rotterdam Philharmonic i Royal Philharmonic Orchestra.

Współpracował z czołowymi dyrygentami, takimi jak Charles Dutoit, Edward Gardner, Zubin Mehta, Yannick Nézet-Séguin, Sir Roger Norrington, Libor Pešek i Yuri Simonov.

 

Paweł Kotla – urodzony w Szczecinie, absolwent Liceum Muzycznego w Poznaniu, dyrygenturę studiował u Ryszarda Dudka i Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i w Accademia Chigiana w Sienie. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie u Andrew Parrotta. Prócz tego brał udział w kursach mistrzowskich w Wiedniu, Innsbrucku, Bressanone i u legendarnego fińskiego profesora Jormy Panuli.

Jako asystent pracował z takimi dyrygentami, jak Sir Simon Rattle, Valery Gergiev, otrzymując doskonałe opinie, m.in. od Sir Colina Davisa („Paweł Kotla to dyrygent posiadający godny uwagi talent. Z przyjemnością zarekomendowałbym go każdemu”), Sir Neville’a Marrinera i Yuri Temirkanova.

Był jednym z pierwszych dyrygentów w Polsce, dla których wykonawstwo na instrumentach historycznych było ważnym wątkiem muzycznej kariery, poczynając od kursów muzycznych Festwochen der Alten Musik w Innsbrucku i u Joshuy Rifkina w Brixen na początku lat 90-tych ubiegłego wieku, poprzez studia praktyki wykonawczej muzyki dawnej z Andrew Parrottem i Edwardem Higginbottomem na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu w Oksfordzie (praca dyplomowa na temat „Trauerode” Johanna Sebastiana Bacha przygotowana dla nagrania tego utworu przez Taverner Players dla Sony Classics), aż po koncerty z takimi zespołami instrumentów dawnych, jak Arte dei Suonatori (pierwszy koncert polskiej orkiestry barokowej w pełnym składzie z okazji 300. rocznicy śmierci Henry Purcella w 1995 roku), Drottningholm Barockensemble, Orchestra of the Age of Enlightenment i Georgian Sinfonietta (I Tbilisi Baroque Festival i Festiwal Goldbergowski w Gdańsku).

Dyrygował w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Belgii, Hiszpanii, Mołdawii, Niemczech, Gruzji, Czechach, Monako, Austrii, Rosji, Brazylii i na Białorusi i Ukrainie, prowadząc koncerty w tak słynnych salach, jak Royal Albert Hall, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Opera Narodowa Ukrainy w Kijowie, Filharmonia Berlińska, Opera Królewska w Madrycie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Opera w São Paulo i Wielka Sala Filharmonii w Petersburgu, m.in. z London Symphony Orchestra, Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo, Narodową Filharmonią Gruzji, Drottningholm Barockensemble, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji – Georgian Sinfonietta, Państwową Filharmonią Białorusi i z jedną z czołowych orkiestr kameralnych Europy – London Mozart Players. Prestiżowy „Sunday Times” napisał o jego koncercie: „To była doskonała lekcja dyrygowania. Dyrygowanie jest tajemniczą sztuką, ale najwyraźniej w tym wypadku dzieli swoją naturę z siłami żywiołów.” Był pierwszym polskim dyrygentem swojego pokolenia, który wystąpił z jedną z najlepszych orkiestr świata – Filharmonią w St. Petersburgu. W Polsce występował z niemal wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi z Filharmonią Narodową na czele, ponadto z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Baltic Neopolis Orchestra, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Operą na Zamku w Szczecinie i Warszawską Operą Kameralną. Nagrywał z Polską Orkiestrą Radiową i regularnie prowadzi projekty nagraniowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Współpracował także z Wydziałem Studiów Operowych Guildhall School of Music w Londynie. Dyrygował orkiestrami uczelni muzycznych w Londynie, Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Kiszyniowie i Tbilisi. Prowadził kursy mistrzowskie w akademiach muzycznych w Bydgoszczy i Warszawie.

W kwietniu 2004 r. otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W czerwcu 2007 r. wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra, dzięki któremu wyróżniony został zaproszeniem do współpracy z orkiestrą w ramach prestiżowego programu objętego osobistym patronatem Sir Colina Davisa. W styczniu 2016 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wręczył mu najstarsze polskie odznaczenie regionalne – Złotą Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego.

Z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) otwierał obchody 50-lecia Parlamentu UE, tym samym stając się pierwszym dyrygentem w historii, który wystąpił w sali obrad Parlamentu Europejskiego i jak dotąd jedynym polskim artystą, który znalazł się w gronie takich dyrygentów, jak Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Sir Colin Davis, którzy dyrygowali tym zespołem.

Był twórcą i dyrektorem artystycznym najbardziej spektakularnego sukcesu programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE – I, CULTURE Orchestra. Wraz z zespołem tym odbył pod patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego tournée po najbardziej prestiżowych salach koncertowych 7 stolic europejskich i wystąpił na uroczystym koncercie w Filharmonii Narodowej 11 listopada 2011. W latach 2005–2006 był szefem artystycznym Płockiej Orkiestry Symfonicznej, a w latach 2016–2017 Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Był jurorem takich konkursów, jak Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów „Audite” w Radomiu i Konkurs „Młody Muzyk Roku” Eurowizji. W lutym 2013 roku, z Państwową Filharmonią w Mińsku otwierał obchody Roku Lutosławskiego na Białorusi, a od sześciu lat jako dyrygent gościnny współpracuje z Narodowym Konserwatorium Gruzji. We współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych jest niezwykle aktywny na polu polskiej dyplomacji kulturalnej w krajach Partnerstwa Wschodniego (Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Mołdawia i Ukraina).

 

Baltic Neopolis Orchestra – laureat Fryderyka 2015 w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna, jest orkiestrą kameralną powstałą w 2008 roku z inicjatywy młodych szczecińskich artystów. Ta unikalna w skali kraju inicjatywa szybko zyskała sobie sympatię publiczności oraz pochlebne recenzje krytyków.

Orkiestra Baltic Neopolis, założona przez altowiolistkę Emilię Goch Salvador, aktywnie, nowocześnie i z rozmachem wspiera swoimi działaniami nową markę Miasta Szczecin. Dzięki staraniom założycielki w składzie zespołu znaleźli się najlepsi młodzi instrumentaliści, uczestniczący w lokalnych, ogólnopolskich i zagranicznych projektach muzycznych. Oprócz regularnej pracy nad światowym repertuarem kameralnym, artyści chętnie biorą udział w nowatorskich i nietuzinkowych projektach, niespotykanych w innych tego typu podobnych formacjach.

Doceniana w Polsce i Europie Baltic Neopolis Orchestra wciąż szuka nowych pól muzycznych inspiracji. Współpracuje z cenionymi kompozytorami i artystami, między innymi z Krzysztofem Pendereckim, Pawłem Łukaszewskim, Mikołajem Góreckim, Danielem Stabrawą, Tomaszem Tomaszewskim, Danielem Rowlandem oraz Carmine Lauri. Od września 2015 roku funkcję dyrektora artystycznego Orkiestry BNO pełni światowej sławy skrzypek i koncertmistrz – Vasko Vassilev (Covent Garden Opera House w Londynie).

Muzycy orkiestry – dzięki pasji i zaangażowaniu – tworzą część najbardziej prestiżowej, a jednocześnie niepowtarzalnej i nowoczesnej oferty kulturalnej w regionie. Orkiestra sprawia, że Szczecin i Województwo Zachodniopomorskie od strony muzycznej stają się coraz bardziej rozpoznawalne na mapie Polski. Orkiestra daje mieszkańcom możliwość obcowania z muzyką kameralną na najwyższym poziomie. Ponadto wciąż zaskakuje otwartością na formy współpracy artystycznej i wielowymiarowością prezentowanych koncertów. Ciekawostką jest ucieczka od typowego układu orkiestra – dyrygent na rzecz całkowitej autonomii w postaci pracy wyłącznie z własnym koncertmistrzem lub specjalnie zapraszanymi koncertmistrzami do poszczególnych projektów.

Orkiestra otrzymała Nagrodę Ministerstwa Kultury za całokształt działalności (2014), nominację do Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin (2016) oraz Fryderyka w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna (2015).

Orkiestra uczestniczyła w renomowanych festiwalach, takich jak Śląskie Lato Muzyczne, Międzynarodowy Festiwal Harmonia Moraviae, Pažaislis Music Festival, Szczecin Music Fest, oraz występowała w salach koncertowych Europy (Niemcy, Czechy, Hiszpania) i Azji (Chiny). W 2016 roku, jako pierwsza i jedyna polska orkiestra, BNO uczestniczyła w prestiżowej trasie koncertowej TOYOTA CLASSICS TOUR promującej muzykę klasyczną w Azji.

Ważny obszar działalności Baltic Neopolis Orchestra stanowi realizacja nagrań płytowych. Zespół ma w dorobku pięć albumów, głównie z twórczością polskich kompozytorów: „Ego Sapientia”, „Paweł Łukaszewski & Mikołaj Górecki”, „Sonatina für Alina”, „Paweł Łukaszewski – Musica Sacra 5” oraz wyjątkowe wydawnictwo z muzyką Carla Loewego „Tribute to Carl Loewe”.

  • Udostępnij
Font Resize
Contrast