0

Arie i duety ze Stabat Mater Pergolesiego

14 kwietnia 2019 19:00 ( niedziela )

Cykl: Koncerty kameralne w Wilanowie

Koncert  |  Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Arie i duety ze Stabat Mater Pergolesiego.

Cykl: Koncerty Kameralne w Wilanowie

14.04.2019 r. godz. 19:00

Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie

Anna Mikołajczyk – Sopran
Elwira Janasik – Mezzosopran
Aleksander Teliga – pianista
 
W programie:
 
G. B. Pergolesi – Stabat Mater Dolorosa
G. B. Pergolesi – Cujus animam gementem
G. B. Pergolesi – O quam tristis et afflicta
G. B. Pergolesi – Quae moerebat et dolebat
G. B. Pergolesi – Quis est homo qui non fleret
G. B. Pergolesi – Vidit suum dulcem natum
G. B. Pergolesi – Eia, mater, fons amoris
G. B. Pergolesi – Sancta Mater, istud agas
G. B. Pergolesi – Fac ut portem Christi mortem
G. B. Pergolesi – Inflammatus et accensus
G. B. Pergolesi – Quando corpus morietur
J. S. Bach – „Seufzer, Tränen, Kummer, Not” ; BWV 21 (soprano)
G. F. Handel – „Cara sposa” (alto)
J. S. Bach – „Ich folge dir gleichfalls” z Pasji św. Jana, BWV 245 (soprano)
J. S. Bach – „Erbarme dich, mein Gott” z Pasji św. Mateusza (alto)
Gabriel Fauré – „Pie Jesu” z Requiem (soprano)
 
 
Muzyka odbiciem Triduum Paschalnego
Opis Męki Pana dźwiękiem, to najwyższe mistrzostwo. Dlaczego? Bo tak fundamentalnej dla chrześcijaństwa kwestii jak męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, nie sposób opisać bez imperatywu płynącego wprost z serca.
Znamiennie tutaj brzmią słowa Marcina Lutra, który mówił: Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem.
I o tym jest ten recital. Program wilanowskiego koncertu zdaje się każdą nutą iść drogą luterańskiego cytatu. Zarówno frazy Giovanniego Battisty Pergolesiego, Jana Sebastiana Bacha, podobnie jak Jerzego Fryderyka Haendla idą tropem Credo, głosząc prawdę o wszystkim, co stało się w czasie Triduum Paschalnego. Podążamy za Jezusem, jak choćby w bachowskiej arii „Ich folge dir gleichfalls”, stajemy pod krzyżem w obliczu najbardziej przejmującego obrazu, kiedy Matka Boska u stóp Syna staje bolejąca w rytm fraz Pergolesiego: Stoi Matka obolała, Łzy pod krzyżem przepłakała, Gdy na krzyżu Syn jej mrze. Jakże w duszy jest zmartwiona; Zasmucona, zachmurzona; Aż ją poprzeszywał miecz. Jakże smutnej i strapionej; Matce tej Błogosławionej; Jednorodzonego mieć; I nie łamać się ginącej, Tej pobożnej, tej widzącej; Jednorodzonego śmierć.
W Niedzielę Palmową, tę upamiętniającą wjazd Jezusa do Jerozolimy, tę, która symbolicznie rozpoczyna dopełnienie tego co chrześcijański świat wyznaje w Credo, posłuchamy muzyki płynącej prosto z źródła tradycji Starego Kontynentu. Idąc tropem Roberta Schumana, ojca zjednoczonej Europy i jego idei jedności w imię dogmatów wiary, koncert nabiera symbolicznego znaczenia przez miejsce, w którym zabrzmi muzyka. Ot, przez osobę Króla Jana III Sobieskiego, który ochronił chrześcijańską Europę przez Islamem. Klamrą całości będzie niezwykłe „Pie Jesu” Gabriela Fauré, prawdziwa perła, wizytówka jego Requiem. Znamiennym jest to, że Francuz nigdy nie odwołuje się w tym dziele do gromkiego forte, a jednak intensywność tej muzyki przy ciężarze tematyki zdumiewa, zapierając dech w piersiach: Pie Jesu Domine; Dona eis requiem…
Tych pełnych głębokiego przesłania fraz, posłuchamy w wybitnej interpretacji znakomitych śpiewaczek: Anna Mikołajczyk (sopran), Elwiry Janasik (mezzosopran) którym akompaniować będzie pianista, Aleksander Teliga.
  • Udostępnij
Font Resize
Contrast